Winter - Reisverslag uit Nuuk, Groenland van Benjamin Dijck - WaarBenJij.nu Winter - Reisverslag uit Nuuk, Groenland van Benjamin Dijck - WaarBenJij.nu

Winter

Door: Binia

Blijf op de hoogte en volg Benjamin

30 Oktober 2015 | Groenland, Nuuk

Lieve familie en vrienden,

Ullok korsiorluarna oftwel goedemiddag!

Vorige week ben ik met het vliegtuig vertrokken naar Groenland om een jaar van dienstbaarheid te doen voor het Bahá'í-geloof. In realiteit houdt dit in dat ik mensen ga trainen in het RUHI-instituut (een reeks leerkringen met een theoretisch deel met een geestelijke grondslag en een praktisch deel dat gericht is op dienstbaarheid aan de samenleving, gemeenschapsopbouw en capaciteitsopbouw) en jongeren ga helpen met het opstarten van jeugdgroepen. Ook zal ik veel mensen bezoeken om hen beter te leren kennen en een verkenning met hen hebben op wat voor een manier zij dienstbaar kunnen en willen zijn voor de wijk waarin zij woonachtig zijn. Bij alles wat ik onderneem is het van belang dat ik dit samen met iemand doe van de Groenlandse gemeenschap, zodat er capaciteit in hen wordt opgebouwd.

In Reykjavik had ik geen tijd om een bezienswaardigheid te bekijken, maar gelukkig wel tijd om naar mijn favoriete Pakistaanse restaurant te gaan voor een hete curry:D.
Op weg naar Nuuk waren we nog niet eens een kwartier in de lucht, of een meidengroep uit Ummanaaq trakteerde de passagiers op een aantal folksongs met groenlandse drum, dans en geluiden --> echt supergaaf.
De vlucht was wederom prachtig, het is altijd zo gaaf om Groenland te naderen, je kijkt je ogen uit. Ook de westkant is indrukwekkend met enorme gletsjertongen, besneeuwde bergen en ijsplakken.
In Nuuk is het iedere dag zo rond de -7 graden, maar dat voelt minder koud aan dan in Nederland. Overal hangen ijspegels aan de daken en er ligt nu ondertussen een dik pak sneeuw; dagelijks zijn shovels aan het werk om de wegen enigszins begaanbaar te maken:).
Ik logeer tijdelijk bij een 86-jarige bahá'í en op de 2e nacht woedde er zo een heftige sneeuwstorm dat het huis er van trilde en ik dacht dat ieder moment de muren weggerukt konden worden.

Afgelopen weekend heb ik de bahá'í-gemeenschap hier leren kennen, ongelooflijk lieve, warme mensen die je meteen welkom laten voelen. Ook zijn zij erg blij dat er 3 jonge mensen zijn die hun gemeenschap ondersteunen voor de periode van een jaar (ikzelf, Kevin van 27 uit Frankrijk en Uiloq (meisje) van 27 uit Sisimiut, Groenland; tevens is er parttime een jongen dienstbaar genaamd Henrik van 24 uit Denemarken).
Daarna hebben wij ons 3 dagen verdiept met 2 Raadgevers uit Frankrijk en Duitsland, de realiteit gelezen en actieplannen opgezet voor de komende maand, opgedeeld per week.
We hebben veel plannen, maar we zijn ook afhankelijk van de mensen met wie wij deze plannen uit willen voeren, dus geduld is een goede kwaliteit hier.
Het landschap hier is prachtig. Vandaag zag ik hoe de wind de sneeuw liet stuiven van de bergen naar beneden. Gisteravond zag ik al een glimp van hoe het noorderlicht eruit zou kunnen zien, het was nog wat vaag, maar al zo bijzonder. Als de maan niet schijnt, dan kan men het goed zien, maar tot nu toe hebben we iedere nacht veel maanlicht. Ook drijven er veel ijsbergen rond in de zee.

Nog wat details: hier is het 4 uur vroeger dan in Nederland. Mensen zijn dol op zoetigheid en op koffie. Raven hoor je overal krassen en zijn een komische toevoeging voor het landschap. De kortste dag hier is op 21 december en bevat 5 uur licht:). De arctische winterspelen die hier in maart gehouden worden zijn niet zaken zoals ijsvissen en hondensleeën, maar sporten die zich binnen afspelen in een grote sporthal:).

Ik heb een nieuw telefoonnummer, dat is: +299231973

Ik zal ook af en toe op Skype beschikbaar zijn (Skype-naam = benji-mann).

Takuss (Tot ziens)!

Binia (a.k.a. Benjamin)

PS: waarom mijn profielfoto niet recht wil staan, snap ik niet. Ik heb het meermalen geprobeerd

  • 30 Oktober 2015 - 19:59

    Ans Cornelissen:

    Hallo Benjamin,
    Dank voor je geweldige verslag. Leuk te lezen hoe het met je gaat.
    Ik zeg gebeden voor het welslagen van je missie.
    Warme omhelzing, Ans

  • 30 Oktober 2015 - 20:59

    Valerie:

    Zoetigheid en koffie, dat is het ideale land voor jou ;-)
    Mooie foto's, echt een bijzonder landschap! Heel veel plezier en succes, fijn dat je tussen leuke mensen zit!
    Liefs Valerie

  • 31 Oktober 2015 - 00:16

    Giny Rossel:

    Hi Benjamin,
    wat leuk dat je ons bijgepraat hebt.
    Blijkbaar zijn de weerselementen voor jou momenteel wel de grootste uitdaging als ik zo naar de foto's kijk en over het ' krakende' huis lees. Brr.... En op dit is dat nog maar het begin van de zich aankondigende winter.
    Ik wens je daarom veel warmte en standvastigheid. En met lekkere hete koffie, coockies en ondersteunende gebeden van de achterblijvers moet het lukken.
    Veel liefs, Giny

  • 31 Oktober 2015 - 10:07

    Suzanne Gerstner:

    So nice to hear how things are going for you, Benjamin. I imagine the winter will be extremely cold, but as you say, it's a different cold from the Netherlands, and you'll also have the clothes you need to be snug and warm. Five hours of light is not much, but I noticed when we were in Sweden on the shortest day that the combination of moonlight and snow kept it quite bright. And Northern lights as well. I've never seen them except on television, but I can well imagine how beautiful that is. And then all too soon the days grow longer and longer until there's not much dark anymore!

    Enjoy your time with this warm community!

    With love, Suzanne

  • 01 November 2015 - 11:13

    FRANK VAN DIJCK:

    Hoi neefje, ik ben jaloers maar voorlopig kom ik niet naar die kou want dat kostme mijn huwelijk. Ik verheug me zeer op jouw reisverslagen en merk met plezier hoe snel jij ergens thuis bent. kNUFFEL, OOM fRANK

  • 02 November 2015 - 17:22

    Tony:

    Hee Benjamin!

    Echt leuk om te lezen hoe t daar in Groenland is en wat je allemaal meemaakt! Weer heel wat anders dan NL ;) Voor mij leuk, zodat ik even uit de dagelijkse beslommering van hier ben ;)
    Maak je af een toe ook wat sneeuwpret, zoals sneeuwballen gooien, sneeuwpop maken, sleeen en schaatsen? :)

    groetjes,

    Tony

  • 02 November 2015 - 17:27

    Tony:


    Die foto waar je met zonnebril en capuchon op staat ziet er cool uit: net een doorgewinterde ontdekkingsreiziger! :) Zo van Discovery channel of National Geographic

  • 03 November 2015 - 21:44

    Marga:

    He Benjamin, cool verhaal. Succes met àlles.

  • 04 November 2015 - 11:27

    Bart:

    Hoi Benji, leuk om over Groenland te lezen, lijkt me inderdaad erg mooi, veel succes maar ook plezier daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Benjamin

Wereldburger --> Wereldreiziger:)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1194
Totaal aantal bezoekers 25837

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2015 - 01 November 2016

Pionieren in Groenland

31 December 2009 - 30 Maart 2010

MA-onderzoek

28 December 2006 - 04 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: