Chalcatongo - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Benjamin Dijck - WaarBenJij.nu Chalcatongo - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Benjamin Dijck - WaarBenJij.nu

Chalcatongo

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Benjamin

12 Januari 2007 | Mexico, Mexico-stad

Hey allemaal,

Hier weer een berichtje van mij eer ik morgen vertrek naar Oaxaca-Stad.

Afgelopen zaterdag zijn we eerst met een bus van Mexico-Stad naar Tlaxiaco gegaan, een trip van 7,5 uur. Het was erg mooi, we hebben de Popocatepetl en de 3 vulkanen van Puebla alle 4 rokend aangetroffen toen we er voorbij reden; blijkbaar een erg zeldzaam verschijnsel...
Verder veel droogte om ons heen (het is ook het droge seizoen, dus vandaar) en cactussen, soms wel 10m hoog. De bergen zijn hier bezaaid met cactussen, zij schieten als grashalmen omhoog.
Zodra we de Mixteca Alta binnenreden veranderde het landschap aanzienlijk; natuurlijk de bergen bleven (alta betekent hoog), maar de cactussen verdwenen en loofbomen kwamen ervoor in de plaats.
Het landschap is hier prachtig en het ligt hier rond de 2500m hoog.

Zondag zijn we van Tlaxiaco naar Chalcatongo gereden, een stadje in wording, waar onze professor woont met zijn vrouw voor een paar maanden per jaar.

Maandag hebben we een grote wandeltocht gemaakt en ben ik voor het eerst in een Temazcal geweest (mijn onderwerp van onderzoek). Het was een klein ovaal bouwwerk van niet meer dan 1m hoog en het was pikdonker. Het was bij vlagen 90 graden erbinnen en ik werd geslagen met een bebladerde tak door een oud vrouwtje (die ik niet kon zien dus, alleen maar horen).

Al met al was het fantastisch en voelde ik mij gereinigd en schoon (wat wil je ook als in mijn hotel het warme water het niet doet en je dan liever het douchen overslaat!!!).

Dinsdag hebben we een wandeling gemaakt naar de berg achter het huis van onze professor, waar zich bovenop nog een onuitgegraven site ligt en vele stenen muren die de akkrbouwterrassen markeren; toch best indrukwekkend.

Gisteren ben ik toch maar onder de koude douche gesprongen, want ik was het beu en wilde toch ook een keer een schoon gevoel hebben. Daarna zijn we naar een plek gereden vlakbij Chalcatongo, waar Pulque werd gefabriceerd. Deze drank komt uit de maguey en fermenteert met oude pulque. De geur kan ik ondertussen al niet meer hebben, want het stinkt afschuwelijk, maar het smaakt een beetje naar witte wijn /sect. Maar vanaf nu zal ik het niet meer drinken!!!

Gisteren hebben we verder een prachtige wandeling gemaakt door de bergen en de hoogte voel je toch snel, omdat je snel moe wordt.

Vandaag was er een markt in Chalcatongo (van 05.00 tot 17.00, ik heb dus afschuwelijk slecht geslapen) en hier moesten we doorheen struinen en een beetje onderzoeken waar alles vandaan kwam en hoe het gemaakt is etc. etc.

Morgen gaan we dus naar Oaxaca-Stad, waar we iig Mitla en Monte Alban gaan bekijken, 2 prachtige sites van o.a. de Zapoteken.

Het eten is hier heerlijk, ik eet hier naast de voor mij bekende dingen ook nieuwe dingen zoals chapulines (sprinkhanen), anona (een zoete vrucht, vergelijkbaar met een guanabano) en kalebas (verukkelijk!!)
Verder eet je hier bij alle maaltijden van de dag tortillas, de maispannenkoeken, en wordt er veel met limoen en chilipepers gegeten, 2 van mijn favoriete ingredienten!!

Ik ben nog steeds niet ziek, ik geniet van alles om mij heen en heb zin in de laatste 3 weken.
Na dit monsterlijke bericht, horen jullie weer van mij rond maandag/dinsdag als ik uit Oaxaca-Stad ga naar Apoala om mijn definitieve onderzoek naar de Temazcal te volbrengen.

Ik hoop dat het thuis goed gaat en ik hoor wel weer van jullie;)

Liefs, Benjamin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Mexico-stad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Februari 2007

Laatste mail, snif

30 Januari 2007

druk druk druk

22 Januari 2007

Apoala

18 Januari 2007

Oaxaca-stad

12 Januari 2007

Chalcatongo 2
Benjamin

Wereldburger --> Wereldreiziger:)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 25915

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2015 - 01 November 2016

Pionieren in Groenland

31 December 2009 - 30 Maart 2010

MA-onderzoek

28 December 2006 - 04 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: