Oaxaca-stad - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Benjamin Dijck - WaarBenJij.nu Oaxaca-stad - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Benjamin Dijck - WaarBenJij.nu

Oaxaca-stad

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Benjamin

18 Januari 2007 | Mexico, Mexico-stad

Hey allemaal,

Weer een berichtje van mij vanuit het heerlijke (om verliefd op te worden) Oaxaca-Stad.
Het is erg vreemd, maar sinds ik hier ben; ben ik veel relaxter en neem ik alles zoals het komt, oftewel deze stad heeft een zeer positieve invloed op mij!!!

Om even terug te gaan naar afgelopen vrijdag; we zijn vertrokken vanuit Chalcatongo en onderweg hebben we gestopt op een aantal plaatsen. In Huamelulpan bijvoorbeeld was een prachtige gereconstrueerde site van de Mixteken, waar een pyramide op een pyramide stond die op haar beurt ook weer op een pyramide stond.

In Yanhuitlan en Teposcolula hebben we Dominicaner Kloosters gezien; immense bouwwerken met rijke versieringen aan binnen- en buitenzijde daterende uit de 16e eeuw!!!

Eenmaal aangekomen in Oaxaca-Stad, met enige moeite een betaalbaar hotel gevonden en vreselijk geslapen.

De volgende dag hebben we een aantal sites bezocht die behoorden tot de Zapoteken; nml. Mitla, Yagul en Dainzu. Mitla staat erom bekend dat het prachtige friesen heeft en rijk gedecoreerd is in haar architectuur, erg de moeite waard dus. Yagul was ook een zeer mooie site, met nogal een doolhofachtig paleis.
Helaas moesten we eerder weg (naar Dainzu), en kon ik niet alles aanschouwen; iets wat ik normaal wel doe, maar wat niet mogelijk is, als je met een groep reist, gegidst door je professor (ik was dus wel een beetje pissed).
Ik merk dan dus ook dat ik toch liever alleen of met zijn 2-en reis, dan in een groep; dan kan je het tempo nml. veel hoger leggen en je eigen keuzes maken!!!

Dainzu was ook zeer de moeite waard; deze site is geplaatst tegen een heuvel aan, waardoor je een prachtig uitzicht hebt over het landschap.

Op zondag zijn we naar Monte Alban gegaan. Dit is een zeer grote en belangrijke site geweest van de Zapoteken, waar grote pyrmidale structuren te vinden zijn en prachtige rotsreliëfs. We waren er wel op het verkeerde moment, want het was wel even 30+, dus erg heet....:P

Maandag hadden we een dagje vrij (omdat op maandag veel zaken gesloten zijn). Ik heb de stad wat verkend en ben vooral blijven steken bij de boekhandels.
Ook gister hadden we een vrije dag en hebben we zeer weinig uitgevoerd, afgezien van het feit dat ik nog een kleine bieb heb bezocht (erg belangrijk voor mijn onderzoek hier!), waar ik morgen weer heen zal gaan.

Vandaag ben ik nog naar de Santo Domingo geweest, de "mooiste" kathedraal van Oaxaca-Stad, oftewel overdreven versierd en iets te veel van het goede, zou ik zeggen!
Ernaast bevindt zich een museum, waar we o.a. een immense schat (behorend bij Tombe 7 van Monte Alban) hebben bekeken met sieraden van goud, zilver, jade, turkoois, schelp, kristal, etc etc.

De rest van de dag was weer rustig en heb ik gevuld met eten, boekhandeltje en gamen in een arcade-hal (eenmalig!).

Martin en ik vetrekken 2 dagen later, dus ik ga hier pas zaterdagochtend weg, de rest vertrekt morgen naar hun plek van bestemming om onderzoek te doen.

Afgezien van het feit dat de rellen hier nu sinds kort voorbij zijn, zie ik nog elke dag veel tot de tanden bewapende politie, die het centrum beschermen tegen een evt. nieuw opkomende rebellie.
Ook het aantal toeristen neemt langzaamaan weer toe.

Opvallend is trouwens dat erg weinig mensen hier roken; erg fijn voor mij dus en alle andere niet-rokers.

Verder geniet ik van de prachtige architectuur, de kleurrijke huizen, het heerlijke eten en het klimaat (hier is het veel warmer dan in Chalcatongo). Ik begin zelfs weer een beetje bruin te worden en dat zegt bij mij heel wat;)

Ik kan iedereen deze stad aanraden, als hij/zij een keer naar Mexico zou willen gaan.

Een warme groet uit het heerlijke Mexico,

Benjamin

PS: Ik heb een nieuwe sim-kaart en ik kan gebeld/ge-sms-ed worden op: 0449511843020
Bedenk wel dat het hier 7 uur vroeger is!

  • 18 Januari 2007 - 13:23

    Valerie:

    Ha Benjamin,

    Het klinkt allemaal hartstikke leuk! Ik ben erg benieuwd naar je foto's, veel plezier nog, liefs Valerie

  • 19 Januari 2007 - 10:35

    Wouter:

    Dag meneer de praeses ;-),

    wat ontzettend leuk om hier te volgen hoe je het daar naar je zin hebt!! Het zijn echt jaloersmakende verhalen die je iedere keer op je site zet. Heerlijk!!
    Hier in Leiden hebben we ook niet stilgezeten: 'jouw' bestuur 2007 is inmiddels geïnstalleerd. Hoop dat je daar nog zin in hebt nu je al dit moois gezien hebt ;-)
    Veel plezier nog en ik zie je tegen de tijd dat ik ook weer in t land ben.
    groetjes,
    Wouter
    h.t. commissaris orkest (heerlijk om dat eindelijk te mogen zeggen!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Mexico-stad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Februari 2007

Laatste mail, snif

30 Januari 2007

druk druk druk

22 Januari 2007

Apoala

18 Januari 2007

Oaxaca-stad

12 Januari 2007

Chalcatongo 2
Benjamin

Wereldburger --> Wereldreiziger:)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 25974

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2015 - 01 November 2016

Pionieren in Groenland

31 December 2009 - 30 Maart 2010

MA-onderzoek

28 December 2006 - 04 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: