druk druk druk - Reisverslag uit Tecolutla, Mexico van Benjamin Dijck - WaarBenJij.nu druk druk druk - Reisverslag uit Tecolutla, Mexico van Benjamin Dijck - WaarBenJij.nu

druk druk druk

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Benjamin

30 Januari 2007 | Mexico, Tecolutla

Hey allemaal,

Het werd weer tijd om even wat van mij te laten horen.
Allereerst bedankt voor alle leuke reacties die ik elke keer weer krijg op mijn berichten, dat kan ik echt waarderen;)

Om even voort te gaan op wat ik nog meer in Apoala heb gedaan. Ik heb dinsdag wat vragen gesteld aan de eigenares van de Temazcal, daarmee heb ik waardevolle info verworven en mooie foto's weten te maken.

Woensdag hebben Martin en ik een stuk gewandeld met de plaatselijke schapenboer, die ons wat oude structuren liet zien uit het landschap en ons wat medicinale planten liet zien. Wij zijn toen met zijn 2-en verder gewandeld naar een groot lelijk betonnen kruis wat uitkijkt op Apoala. Het uizicht was waarlijk subliem dus.
Ook de terugweg was erg interessant, een beetje verdwaald in eerste instantie, maar uiteindelijk via een zeer steil pad weten terug te wandelen.

In de avond zijn we eerst langs de schapenboer gegaan. Hij liet ons een aantal artefacten zien die uit zijn achtertuin kwamen. O.a. veel aardewerk (ook versierd), een botfluit en een bronzen bijl; dit was natuurlijk "amazing" voor ons om te zien. Wat later hebben we nog gevolleybald en gebasketbald met de lokale jeugd. Erg gezellig was dit; wij werden de "grandes" genoemd:D

Donderdag hebben we weer een berg beklommen rondom Apoala en ook daar waren resten van muren te vinden en heel veel scherven aardewerk die verspreid liggen over de bodem.

In de avond ging het regenen en werd het erg mistig, we konden dus helaas niet gaan ballen.

Vrijdag hebben we een andere berg beklommen in de ochtend; we zijn alleen niet lang boven gebleven, aangezien we toch een beetje bang werden van het naderende hondengeblaf. Wat wel zeer opvallend was daar, was dat er ongelooflijk veel magueys stonden; deze zie je in apoala weer heel erg weinig (echter dronken mannen in de middag, zie je dan weer wel veel in Apoala; men rookt hier niet, men drinkt hier...)!!

In de middag hebben we 2 grotten bezocht en DE prachtige waterval die Apoala rijk is. Dit was zeker het toetje van de week voor mij.
(Over toetjes gesproken, ik mis wel de griesmeelpudding en de mousse au chocolat van mijn moeder...dus mam, als ik weer langskom, dan weet je waar je mij mee blij kunt maken;))

In de avond had ik nog een Temazcal bezoek. Echter aangezien ze niemand konden vinden die mij zou bewerken (je wordt geslagen met een bosje bebladerde takken), moest ik het zelf doen. De eerste keer kreeg ik erg veel rook in mijn keel en ogen; dat was zeker niet fijn.
De tweede keer dat ik naarbinnen kroop, ging het al wat beter en werd het er al warmer.
De derde keer, heb ik het er heel warm gemaakt en mezelf goed "gekastijd". Echter toen ik daarna naar buiten kwam, had ik zwaar de slappe lach. Ik wist niet wat mij overkwam, maar het is als een soort drug denk ik. Ik wilde eigenlijk nog een keer de Temazcal in, maar ik had geen kracht meer in mijn handen en ik was gelukkig nog helder genoeg om mij te bedenken dat het misschien niet zo'n goed idee zou zijn.

Al met al toch een goede afsluiter voor Apoala. De mensen zijn zo aardig geweest daar, en ook de mensen van ons hotel; dat Martin en ik toch maar besloten een goede fooi achter te laten:)
(Ondanks het feit, dat ons eten de hele week alleen maar bestond uit Tortilla's, quesillo, frijoles, ei en soep; beetje karig dus).

Zaterdagochtend in alle vroegte met eem lokale taxi vertrokken naar Nochixtlan en dit keer via een andere weg dan wij gekomen waren.
Vanaf Nochixtlan hebben wij een bus genomen naar Puebla. Hier hebben wij gewacht op Marjolein, Sander en Ilona.
Puebla is duidelijk een koloniale stad met veel verpauperde gebouwen; het enige mooie en misschien ook weer iets te overdreven versierd, waren de kathedralen.
De rest van de avond relaxed aan gedaan.
Zondag zijn we met zijn allen naar Cholula gegaan.
Deze stad en site bevat een van de grootste pyramides ter wereld. Op deze pyramide is natuurlijk een kerk gebouwd; hoe kan het ook anders.
Hernan Cortez, de grote Spaanse veroveraar, wilde voor elk inheems heiligdom een kerk bouwen. Zijn richtlijn lag bij de 400, echter de stad heeft er ongeveer 40; nog steeds veel hoor en dit is ook duidelijk te zien en zeker vanaf de pyramide.

De site hebben we bekeken met een gids. Normaal heb ik liever geen gids, maar ach; we wisten allemaal weinig van deze site af, omdat het door de "Cholulteken" is gebouwd..!
We zijn ook nog door de archeologische tunnels gelopen die door de pyramide zijn aangelegd. Deze hebben een totale lengte van 9 km!!! Het mooie was dat je op sommige plekken de verschillende bouwfases kon zien van de pyramide met trappen naar beneden en omhoog.

Na Cholula zijn we terug gegaan naar Puebla. Hier hebben we afscheid genomen van Martin, hij is nu weer terug in NL.
Wij zijn verder doorgereisd naar Xalapa, enkel en alleen als nachtstop.

Gister zijn we doorgereisd naar Papantla en van daaruit naar hier, Tecolutla. Dit is een klein plaatsje aan de Golf van Mexico.

De afgelopen paar dagen was het waarlijk rotweer, maar vandaag was het weer prachtig.
We hebben vandaag de site El Tajin (van de Totonacken) bekeken. Ook deze site was zeer indrukwekkend en staat bekend om 2 aspecten. Allereerst heeft deze site de meeste balspeelplaatsen van allemaal; nml. 17!!!
Verder heeft deze site een Pyramide met 365 niches; elke bedoeld voor 1 dag van onze zonne-kalender. Landbouw was nml. een erg belangrijke factor in deze Samenleving.

Dit was het weer even in sneltreinvaart.

De gemoederen beginnen nu toch wel gauw op te lopen; maar ach dat krijg je als je de hele tijd zo op elkaar zit. Ik houd het hoofd koel, maar merk toch wel dat ik liever alleen of met 1 ander persoon rondreis, dan in een groep.

Morgen gaan we weer terug naar Puebla. Donderdag wil ik nog naar Cacaxtla en/of Xochitecatl en dan gaan we vrijdag terug naar Mexico-Stad.

Ik laat misschien nog even wat van mij horen; zo rond vrijdag dus. Ik vertrek zaterdag-ochtend en zal zondag-ochtend rond een uur of 7 aankomen. De genen die mij willen verwelkomen, mogen dat zeker doen; bedenk wel dat ik naar Leiden moet gaan, aangezien ik daar verplichtingen heb.

Tot gauw weer!!

Liefs, Benjamin

PS: Weet je wat je heel vaak ziet in Mexico. De Volkswagen Kever.

  • 31 Januari 2007 - 07:21

    Katja:

    Hey Ben, wat leuk dat je zoveel doet. Vind het ook erg tof dat je (samen met Martin) met de lokale jeugd speelt. Zullen zij ook wel waarderen volgens mij. Ik zit lekker met Jornt te sporten en eten, hihi. Ook erg gezellig.
    Ik ga nu eventjes mijn thee opdrinken en dan weer richting het sportcentrum.
    Nog super veel plezier en geniet ervan.
    Tot snel.

    Dikke kus.

  • 31 Januari 2007 - 08:29

    Cleo:

    Hey Benjamin, je houdt jezelf wel lekker bezig zo te horen! Echt leuk dat je zoveel onderneemt en dat je met de lokale jeugd bent gaan spelen. Ik zou graag de foto´s willen zien, want volgens mij is het echt prachtig daar!

  • 31 Januari 2007 - 10:59

    Selma:

    Hey Benji! Klinkt goed allemaal, maar het is maar goed dat je snel weer thuiskomt, de verplichtingen in huis wachten op je (schoonmaken e.d. ;-))
    By the way 9 maart huisfeest!
    Ben, geniet van je laatste dagen daar, het is hier maar koud!
    xxx Selma

  • 31 Januari 2007 - 11:54

    Daniel:

    he benjamin, wat een verhaal zeg! het kon zeker niet korter, hahah. na leuk om te horen wat je allemaal doet. Ik ben ook benieuwd hoeveel rolletjes al hebt gevuld! ik Sta nu weer achter de receptie en het is nu eventjes rustig. jammer genoeg kan ik er zondag niet om 7.00 bij schiphol zijn ivm dat ik moet werken. een hele goeie reis liefs daniel

  • 31 Januari 2007 - 19:23

    Annerieke:

    Wat leuk om je verhalen weer te lezen! Word er helemaal enthousiast van! Jammer dat het er weer bijna op zit. Dat met die takken heb ik ook een keer moeten ondergaan in Rusland en ik moet zeggen dat ik het best heel lekker vond. Geniet nog even van je laatste dagen en tot heel snel in Nederland. Ben heel benieuwd naar al je foto's!! Liefs Anne

  • 31 Januari 2007 - 23:37

    Irene:

    Hee Benji alias h.t. Praeses der CM!
    Ik heb je daar helemaal nog niet mee gefeliciteerd bedenk ik nu! Dat kan natuurlijk niet.. Dus bij deze :)
    Echt leuk om al je verhalen hier te lezen, je maakt heel wat mee in zo'n maand zeg.. Jij zal daar vast nog wel langer willen blijven. Maar hier zijn we blij dat je alweer bijna terugkomt, wij zitten al hele dagen op het hok en beginnen te merken dat een praeses toch vrij onmisbaar is binnen een bestuur... ;)
    Geniet nog van de laatste dagen en tot maandag!
    x Irene

  • 01 Februari 2007 - 11:10

    Mama:

    geef mij maar die kever en de mousse au chocolat...,het Temazcalbezoek sla ik graag over! Hele goede reis en tot heel gauw, kus mama.

  • 01 Februari 2007 - 16:30

    Papa:

    Ha Benjamin: Dat jij al die moeilijke namen van dorpen en sites in je hoofd perst!! Hier ligt mouche au chocolat al klaar!!Zondag kom ik je niet halen.. het is me te vroeg. Goede reis en kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Tecolutla

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Februari 2007

Laatste mail, snif

30 Januari 2007

druk druk druk

22 Januari 2007

Apoala

18 Januari 2007

Oaxaca-stad

12 Januari 2007

Chalcatongo 2
Benjamin

Wereldburger --> Wereldreiziger:)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 25965

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2015 - 01 November 2016

Pionieren in Groenland

31 December 2009 - 30 Maart 2010

MA-onderzoek

28 December 2006 - 04 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: